Eerste keer naar de universiteit - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Marleen Kentrop - WaarBenJij.nu Eerste keer naar de universiteit - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Marleen Kentrop - WaarBenJij.nu

Eerste keer naar de universiteit

Door: Marleen Kentrop

Blijf op de hoogte en volg Marleen

04 Februari 2013 | Hongarije, Boedapest

Vanmorgen ging om half 8 de wekker. Voor de eerste keer zijn we met de bus naar Boeda gegaan (de andere kant van de stad). Eenmaal over de Donau en in Boeda zag ik dat dit echt een armer gedeelte van de stad is. Veel ‘spookhuizen’ zoals Janine en ik ze noemen en het viel ons op dat Boeda in de heuvels ligt. Onze universiteit ligt in Boeda. We waren daar kwart voor 10 omdat we om 10 uur een afspraak hadden met onze Erasmus coördinator. Gelukkig zijn de Hongaren hier erg van op tijd komen en uiteindelijk zaten we om vijf over 11 bij haar aan het bureau (ahum). We hebben alle vakken uitgezocht en een rooster gemaakt.

Vanaf 11 februari hebben we les. We hoeven alleen op dinsdag, woensdag en donderdag naar school om daar 4 vakken te volgen. De andere 5 vakken volgen we via het internet of op een andere locatie (andere faculteit, primaire school en op het Hongaarse talen instituut). Het leuke is wel dat we een Hongaarse talencursus gaan volgen, hoewel de eerste woordjes nu wel beginnen te komen. Köszönöm = dankjewel/Szeretlek = ik hou van je/jó reggelt = goedemorgen/jó napot = goedemiddag/jó estét = goedenavond/tökfej = sukkel

Vanmiddag heb ik een heerlijke pastasalade gemaakt. En vanavond heb ik voor het eerst gedanst. De dansstudio is aan de noord kant van de stad, dus moest wel even reizen met de metro, maar het was de moeite waard. Ik heb een leuke hiphop workout gevolgd.

Oh ja! Ik was vanmorgen zo blij als een kind, ik heb een Hongaarse brandweer auto gezien! (zie foto’s)

Morgen avond staat een videoconference op het programma met alle studenten die in het buitenland zitten. Ik ben benieuwd of het gaat lukken!
Liefs Marleen.

  • 04 Februari 2013 - 22:41

    Tineke:

    Leuk, dat je dansschool gevonden hebt. Kan je meedoen met een vaste groep of zijn het allemaal losselesjes? Die brandweerauto,s zijn wel oud , toch? Of zie ik dat verkeerd. Tot de volgende keer , mams. Dikke kus.

  • 05 Februari 2013 - 13:23

    Karin Knightley:

    Hai Marleen,

    zie dat je het al helemaal naar je zin hebt en gesetteld bent. En ja, op tijd komen dat kennen wij alleen in west en noord Europa geloof ik. Je wordt er misschien wel relaxter van en laat alles meer op je af komen. Las dat je ook al lekker gestapt en gewinkeld hebt, precies zoals je het graag hebt, haha. IS het daar nog steeds echt oost Europees of al wat meer naar westerse maatstaven?? Ga zo even al je foto's bekijken, dan blijf ik ook wat op de hoogte van alles wat je ziet en doet. Wens je heel veel plezier daar en veel succes maandag op de universiteit.
    Tot gauw. X Karin

  • 06 Februari 2013 - 16:36

    Marleen Kentrop:

    Hoi Karin.

    Het volk is hier wel wat aan de norse kant, misschien iets Oost Europees? Lachen kennen ze hier niet echt. Verder is het goed te vergelijken met de West Europese maatstaven. Ik had verwacht dat het hier veel goedkoper zou zijn dan in Nederland, maar dat valt tegen. Het is misschien op het totaal bedrag van je boodschappen 2 euro goedkoper, maar veel scheelt het niet.

    Dankjewel! Tot snel!

    Liefs, Marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

Deze blog heb ik aangemaakt om jullie op de hoogte te houden van mijn verblijf in Boedapest - Hongarije. Ik ga hier heen voor mijn studie en blijf 4 maanden in Boedapest.

Actief sinds 24 Jan. 2013
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 15120

Voorgaande reizen:

08 Augustus 2013 - 15 Augustus 2013

Zomervakantie

12 Juli 2013 - 21 Juli 2013

Zomervakantie

30 Januari 2013 - 20 Mei 2013

Boedapest

Landen bezocht: