Aftellen is begonnen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Marleen Kentrop - WaarBenJij.nu Aftellen is begonnen - Reisverslag uit Boedapest, Hongarije van Marleen Kentrop - WaarBenJij.nu

Aftellen is begonnen

Door: Marleen Kentrop

Blijf op de hoogte en volg Marleen

09 Mei 2013 | Hongarije, Boedapest

Tijd voor weer een blog. De tijd gaat nu echt snel. Volgende week gaan we onze laatste week in en dan komen we alweer bijna thuis! Aan de ene kant heel fijn, andere kant ook heel jammer. We hebben hier zeker een hele leuke tijd gehad en veel leuke dingen geleerd maar ook gedaan! Gelukkig staan er nog een aantal dingen op de planning en zullen we ons zeker niet gaan vervelen! Sinds mijn laatste blog is de temperatuur niet meer onder de 25 graden geweest, dat zal ik toch wel gaan missen als ik weer terug ben hoor!

Om te beginnen nog even een stukje over Koninginnedag in Boedapest!
Het was wel even balen om met Koninginnedag niet in Nederland te zijn. Helemaal nu we een koning kregen! Hier in Boedapest kregen we er vooraf bar weinig van mee. Behalve als we even de krant online lazen. Oranjenacht is dan ook aan ons voorbij gegaan. Ik was eerst zelfs even verbaasd dat mensen op maandagavond uit gingen, tot ik realiseerde dat het oranjenacht was, haha! Dinsdagochtend hebben Janine, Nienke (het vriendinnetje van Janine) en ik ons in het oranje gehuld en eerst via de livestream de abdicatie gekeken. Hierna om een uurtje of 12, gingen we naar buiten om een terrasje te pakken. Mensen keken ons een beetje vreemd aan vanwege het oranje, maar ach wij gingen ook Koninginnedag vieren! :) Rond kwart voor 1 vertrokken we naar de Nederlandse Ambassade. We waren uitgenodigd om hier de kroning mee te maken. Het was nog een hele tocht met de bus, metro en lopend door een soort bos heen, maar uiteindelijk kwamen we er! We waren alleen een beetje undressed. Heel veel mensen met pak aan, gala jurkjes, hakken etc. Wij kwamen in ons hemdje, korte broek en slippers haha. Het was een enorm mooie residentie waar we kwamen en er waren heel veel Nederlanders! Daarnaast hebben we ook weer bitterballen, stroopwafels en kaas kunnen eten! Het eten en drinken werd allemaal gesponsord door Nederlandse sponsors. We konden dus pakken waar we zin in hadden.
Eerst keken we de inhuldiging op een groot scherm en zongen we met elkaar het Wilhelmus, daarna kwamen er schalen met hapjes rond. Wij besloten nog even heerlijk in het zonnetje te gaan zitten, tussen de kinderen die een vrijmarkt in de voortuin van de residentie hielden. Na een tijdje besloten we weer naar boven te gaan. Toen we boven in de tent kwamen, was er muziek opgezet en werd het een groot feest. Alle Nederlandse nummers die gedraaid werden, werden keihard meegezongen. Uiteraard werd er ook nog een polonaise gelopen. Het leuke van dit feest was dat echt alle leeftijden hier waren. Van mensen van 70 tot kinderen van 5, geniaal! Om 20.00 uur was het feest helaas al weer afgelopen, maar het was wel een super leuke en gezellige Koninginnedag! We hadden allemaal niet verwacht dat het zo gaaf was om dit op de ambassade te vieren, een unieke ervaring dus!

Afgelopen weekend zijn Janine en ik een weekendje weg geweest naar het Balatonmeer! Het Balatonmeer is het grootste meer in Hongarije en daar moesten we toch wel even geweest zijn. Voor 6 euro hadden we een hotel geboekt en voor 8 euro hadden we een treinkaartje. Prima! We gingen op weg naar Siofok. Dit is een van de bekendere plaatsen aan het Balatonmeer. De trein was snel gevonden en de reis zou bijna 2 uur duren. Maarrr in Hongarije kan natuurlijk niet alles in een keer goed gaan. Dat was nu dus ook niet zo. De trein besloot halverwege even een uurtje in de brandende zon stil te staan. Geen idee waarom, maar het was niet zo prettig. Na een uur reed de trein weer verder en kwamen we in Siofok aan. Ons hotel was snel gevonden maar zag er erg leeg uit. De eigenaar vertelde dat ze ‘vol’ waren, maar dat hij nog een ander hotel om de hoek had. Dit hotel had een zwembad en ontbijt en of we het een probleem vonden om daar heen te gaan. Uiteraard waren Janine en ik niet zo moeilijk, dus gingen we mee naar het andere hotel. Dit zag er erg netjes en verzorgd uit en was nog dichter bij het Balatonmeer! We besloten gelijk bij het Balatonmeer te gaan liggen en hebben een heerlijke middag gehad. ’s Avonds gingen we het stadje in en hebben we heerlijk bij een Italiaan gegeten. Hierna wilden we nog ergens een drankje gaan doen of gaan stappen, maar het seizoen was nog niet begonnen. Dus hebben we heerlijk nog ergens een ijsje gegeten in het centrum. De volgende dag hebben we nog genoten van het Balatonmeer en gingen we weer terug naar huis. Het was een erg leuk en geslaagd weekend.

Maandag moesten we naar school om een presentatie te geven over vulnerability. Na de presentatie hebben we ons transcript of records geregeld. Dit is het document waar op staat dat je alle studiepunten hebt gehaald en dat deze punten in NL ingevoerd kunnen worden. Hierdoor weten wij nu al dat wij alle vakken gehaald hebben en dat we alle punten binnen hebben! Vandaag hadden we ons examen Hongaars (terwijl we eigenlijk ons cijfer al hebben), maar voor de goede orde hebben we het examen toch maar gemaakt. Morgen komt mijn lieve vriendje naar Boedapest toe. Ik ga hem ’s ochtends ophalen van de luchthaven en dan gaan we lekker saampjes genieten van het zonnetje. Jor blijft tot en met maandag en dan is het nog precies 1 week voordat ik weer naar Nederland kom. Jaja het schiet al heel erg op, 20 mei kom ik definitief terug. Volgende week komt ook nog het zusje van Janine een paar dagen gezellig langs, dus de tijd vliegt!

Groetjes uit het warme Boedapest!

• 10 Mei 2013 - 18:55

Tinievansoest:

Je verhaal gelezen marleen. We zijn weer helemaal op de hoogte.